Det började långsamt gå upp för honom vad just den här sången skulle
betyda. Han ville inte höra. Inte nu. Det var för tidigt. På tok för
tidigt. Han försökte resa sig från fåtöljen men insåg skräckslaget att
hans fötter var fasttejpade i fåtöljens ben, armarna i armstödet. Samma
silvertejp som effektivt hindrade hans rop från att höras längre än fram
till tröskeln in till dirigentlogen.
I Ond musik av Fredrik Österling går revanschlusten som en röd och
blodig tråd genom boken. Vad är vi beredda att offra för att nå våra mål?
Läsaren får även en hel del inside från den klassiska musikens värld och
från politiskt styrda verksamheter.
”Ond musik är en mycket välskriven spänningsroman som utspelar sig
i musikmiljö, främst i Sverige men även bitvis i Sankt Petersburg och
London. Upptakten är mordet på Antoine Malå, en världsberömd
dirigent vars hud hittas avflådd och prydligt hopvikt efter en konsert.
Kroppen är borta. Parallellt med polisens officiella utredning, och i
största hemlighet, sätts en annan utredningsgrupp ihop. Denna består
av Kerstin Armfelt, tidigare chef för Riksmordkommissionen och
David Westerdahl, numera avsatt kulturman . Det omaka men
revanschsugna paret vet att de spelar ett mycket högt spel, trots detta
bestämmer de sig för att satsa allt. Författaren blandar musikens
mystiska sidor med politik på högsta nivå på ett övertygande och
mycket tillfredsställande sätt. Det är välskrivet och välformulerat,
en njutning säkerligen även för icke-spänningsfrälsta …”
Publiceras i BTJ-häftet nr 20, 2018. Lektör Kajsa Banck
Provläsning: Ond Musik
Marias bokhylla –
3,5/5
Den berömde dirigenten Antoine Malås skalperade hud hittas fint upplagd på en fåtölj i dirigentlogen. Resten av honom finns ingenstans men han antas död. Utredningen går i stå. Men så rekryteras Kerstin Armfelt, pensionerad chef för Riksmordkommissionen, för att starta en parallell utredning men det måste vara hysch-hysch. Till sin hjälp får hon David Westerdahl som är musikaliskt kunnig men har lite olika svagheter som kan försvåra utredningen. Tillsammans ger de sig runt i Europa för att lära känna Antoine Malå och hitta honom. Förhoppningsvis vid liv.
Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig när jag börjar läsa Ond musik, men det är inte det som kommer ut i slutändan. Det är riktigt spännande och jag är oerhört förtjust i de övernaturliga elementen. Jag tycker också om att vi får följa flera olika personers perspektiv och de mer musikaliska djupdykningarna.
Det är ett stort persongalleri och det hade kanske kunnat minskats en del. Speciellt alla småkaraktärer runt om. Däremot är jag väldigt förtjust i det stora fokus som är på Kerstin och David och deras utvecklingskurva genom den här boken. Båda är ganska kantiga och fast i sitt sätt från början, men har ett bra inflytande på varandra och passar bättre ihop som partners än de tror.
Egentligen kanske det inte är svårt att räkna ut vad det är som har hänt men det är en fantastisk resa dit och vändningar som flera gånger får mig att fundera på om jag verkligen har tänkt rätt. Jag tycker om språket och med den lätthet som Österling väver ihop en historia som egentligen är väldigt obehaglig men som känns trovärdig. Det har med det gedigna arbetet med historien att göra, och att det, även om det är överdrivet, är igenkännbart. Vi vet ju alla hur musik kan få oss att känna, så varför skulle det inte kunna gå in mer på djupet?